Ole Møllers rejseberetning til Stockholm 2014
 
 
Prolog

I år har vi, min kone Else og jeg, besluttet at sejle til Stockholm og Ålandsøerne. Jeg begynder alene, og Else tager så toget nordpå omkring den 25. maj, hvor vejret formentlig er blevet varmere.

Tanken er, at vi mødes i Stockholm om vejr og vind vil.

Jeg har inden afrejse mange overvejelser om det, at sejle så langt ene mand ombord, men er kommet til den konklusion, at jeg godt kan magte den opgave. Jeg kender området rimelig godt, da vi to gange tidligere har været i Stockholm, og strækningen fra Øland, Gotland og Hanøbugten, har jeg sejlet 6-7 gange.

Jeg har god tid til at ligge over hvis vejret er mindre godt.

Vi er begge helt afklarede med, at vi kun kommer en del af turen, hvis det er sådan vejret arter sig, og undervejs er der andre steder vi kan besøge, som er ligeså interessante.

 




 
Den 27. april
 

Underligt! Nu er beslutningen om at sejle her sent på dagen taget. Jeg har det som i gamle dage, før jeg skulle til eksamen, eller som på De Kanariske Øer, når beslutningen om at rejse mod fjerne kyster var taget.

Små sommerfugle flagrer rundt i maven og jeg stiller mig selv alle mulige spørgsmål. Er båden nu klar til denne kommende sejlads? Ja, den er prøvesejlet, alle dele og kroge er efterset og de væsentligste reservedele skulle være med.

Har jeg husket alle nødvendige og ønskværdige ting? Det ser fint ud med proviant. Tørkost og langtidsholdbart, så jeg undgår at skulle handle ind i lang tid. De friske råvarer, frugt og grøntsager ligger og flyder overalt. Der er til de første mange middage, så jeg tror det går an. Hvis jeg skulle blive lækkersulten er der også noget at sætte tænderne i. Kiks, kager, rosiner og chokolade. Jeg har lavet et stort glas saltmandler som jeg kan tygge mig gennem. Mandskabet behøver jeg jo ikke spekulere over.

Skipper, er han klar til kamp? Jeg har haft en lang og alvorlig snak med ham, og han er sikker på at være klar. Kræfterne og fysikken er ikke som for 40 år siden, men til gengæld er erfaringen vokset ligesom tålmodigheden også er det. Så overordnet set mener jeg, at skipper er klar til endnu en langturssejlads.

Underligt at sommerfuglene så stadig flagrer rundt.

Den 27. april - lidt senere
 


Nu sidder jeg og kan se Aarhus Skyline over flaget og agterpulpit. Langt fremme i forstaget kan jeg se Sletterhage. Der er 3-4 s/m modvind.

Sommerfuglene er væk, og glæden ved at sejle har fået overtaget og forventningerne til de kommende ugers oplevelser vokser lige så stille og roligt frem.

Solen skinner, det er koldt, selvstyreren Georg har overtaget styringen, mens jeg sidder i læ bag sprayhooden.

 


 
Den 29. april
 

Morgentanker ...

Hundested er blevet en moderne havn/marina. Ved nærmere eftertanke er det også mange år siden jeg har været her. Nu er det med automatbetaling og køb af elektricitet. Jeg overvejede dette, og blev så enig med mig selv om at jeg ikke behøvede el. Skulle helt sikkert sejle for motor igen. Opdagede så at en tidligere gæst havde efterladt kr. 4.95 i et af udtagene. Og så bliver man jo lidt sparsommelig. Jeg loggede på, og sidder nu her ved morgenbordet i en dejlig lun kahyt, varme fremtryllet af min lille el-varmeovn. Det er altså ligesom denne elvarme er lidt lunere end fra oliefyret. Det føles i hvert fald sådan.

Kom lidt sent af sted her til morgen. Der var fuld sol og jeg lå i totalt læ bag nogle bygninger. Kaffen var god. Det er ikke så tit man kan sidde i bar overkrop og spise morgenmad i sit cockpit den 29. april. Så tiden gik. Men jeg kom afsted! Der var omkring 2 s/m vind, ikke nok til sejl. Til gengæld kom den fra w-nw, så der var rigtig stille i cockpittet. Men som altid i dette vand, så er svag vind fra den retning, rigelig til at lave buler i overfladen. Ikke noget man ville mærke for sejl, men i en sejlbåd for motor på østlig kurs mærkes det tydeligt.

Georg har overtaget styringen. Så jeg har ikke andet at lave, end at sidde og læse, drikke lidt kaffe, og spise hjemmebagte muffins (leveret af Else på afrejsedagen). Men det er nu heller ikke så ringe endda! Efter passage af Gilleleje skulle jeg så til at afgøre hvor jeg ville ende. Nu er der jo masser af P-pladser at vælge mellem. Så jeg valgte Råå, lige syd for Helsingborg. Af flere grunde. For det første, fordi jeg så har forladt Danmark, er kommet til udlandet, og så er turen rigtig startet. For det andet fordi der ligger en rigtig stor bådudstyrsbutik i havnen. Og her kan man jo altid kigge lidt. Jeg har planer om i morgen at slutte i Malmø, hvor der også er en butik! Fantastisk vejr. Lunt og stille her til aften.  

 
Den 30. april
 
 

Underligt! Mon det er mere tåget i området nord for Malmø?

Jeg var tidligt oppe, og havde regnet med at tage til Malmø for at gå lidt i butikker. Havde fået brød og kaffe, og ordnet alt, i oliefyrets behagelige klima. Klokken var ved at nærme sig 7. Jeg kunne se at solen også i dag havde tænkt sig at være aktiv deltager. Så jeg gik udenfor og begyndte at gøre klar til afgang. Det var stort set vindstille. Så kom der lidt kølig (kold er nok tættere på) vind fra vest. Meget kold! Jeg overvejede lige et øjeblik min påklædning, men den var ok. Men tænkte at jeg da lige kunne vente 5 minutter og se hvad det blev til. Og så kunne jeg se at solen i øst ligesom blev lidt uklar, lidt diset, og i løbet af de næste 5 minutter lukkede det hele så til i tåge. Så jeg gik under dæk og afventer indtil videre. Selvfølgelig kommer der tåge overalt. Men er der mere her i dette område? Jeg har ofte været her i det tidlige forår, og det er næsten altid tåge på et eller andet tidspunkt. Engang lige nord for Malmø, langt hen på formiddagen, sol og køligt vejr, lukkede det hele til, med under 50 meter sigt. Rigtig ubehageligt. Kun èn ting at gøre: Ind under land, væk fra de store bådes sejlområder, og så bare afvente. Ligesom nu. Under tæppet, bogen frem og afvente.

 
Den 1. maj
 

Klokken er snart 8, og jeg har siddet med kaffe og overvejer. I går aftes var planen at jeg ville gennem Falsterbo kanalen, og så tage de 12 sm til Gislevslage. Vejrudsigterne var rimelige. I nat "mærkede" jeg godt at vinden skiftede, ganske som planlagt, fra SØ mod nord (det høres tydeligt på de små skvulp som rammer agterskibet). Jeg "mærkede" også at der da vistnok var en hel del vind. Nu er her omkring 8-10 her i havnen fra NW. Det er mere end lovet i udsigterne. På den anden side af Falsterbo, siger meldingerne at omkring kl. 14, vil vinden gå fra nord til øst (så er det modvind!), og gradvist øge til måske 10. Teoretisk kunne jeg godt nå frem inden 14, men så sikre er meldingerne jo trods alt ikke. Så foreløbig har jeg aftalt at jeg bliver liggende her og afventer hvad der reelt sker. Her er der trods alt Malmø at kigge på! I Gislev er der sikkert ikke engang toilet, og helt sikkert ikke bad - andet end strandbad! Vinden går næsten hele vejen rundt, og varierer mellem 2 og 10 m/s.

Så jeg afventer. Har overvejet muligheden for at løbe de 12 sm til Falsterbo på en lænser, men har endnu ikke fundet et godt svar på hvad jeg skal der, som jeg ikke har her hvor jeg er. Og risikoen for at min plads er optaget er til at leve med! Det skulle være muligt at finde en ledig!


 
Den 1. maj - aften
 


Middagen er klar i cockpit. Kødgryde med løg, hvidløg og gulerødder, samt ris. Smagt til med salt og peber, samt piftet op med en tørret chili. Selv en thailænder ville have smilet og sagt: OK! En rigtig middag for søens folk! Med den fordel, at så er der stadig en portion til i morgen, frokost eller middag. Der har været en bidende kold nordenvind i dag, og selv om jeg godt kunne have forhalet til Falsterbo, var der ikke rigtig nogen gode sider ved det. I følge vejrmeldingerne skal jeg nemlig ikke ud af kanalen i morgen før efter 2, så det når jeg sagtens! Og desuden kunne jeg mærke at jeg trængte til en hviledag. Har trods alt sejlet 120 sm på 3 dage og en aften. Ret godt på denne årstid. Så først ville jeg besøge den udmærkede badeanstalt, med havbad og sauna. Men de havde lukket pga 1. Maj. Så gik jeg op i gamle Limhamn by, for at ose i butikker. Men her var det også 1. Maj!. Så det blev til et almindeligt brusebad, samt eftersyn af båden. Har nu konstateret at min radio/CD spiller er kaput. Angrebet af rust og tæring. Rolig nu, jeg har min digital radio modtager som jeg hører vejret på! Jeg havde den ene cykel fremme og var ude en tur. Den sagde lidt sjovt, og eksede lidt. En nærmere undersøgelse viste at 1/3 af egerne var knækkede, tæring. Endnu en opgave! Skaffe nye eger og så udskifte. På en 1. Maj! Det bliver senere. Men alt ialt en dejlig "hviledag". I morgen kommer jeg nok på vandet igen.

PS: i anledning af 1. Maj, ødelagt radio, ødelagt cykel, er der bevilget 2 glas rødvin. Flink skipper!

 
Den 2. maj
 
 

I nat havde jeg opbrugt mine data på Ipad, og teleselskabet lukkede mit sim kort. Nå, så kan jeg jo bruge min telefon som hot spot de næste dage, der har jeg 5 gb, og kun brugt 2. MEN, telefonen meldte "offline". Ingen internetforbindelse. Jeg gennemgik det hele, uden at finde årsag. Hvad nu? Besluttede at sejle til Falsterbo og løse problemet der. Undervejs kom jeg igennem til mit teleselskab. De kunne ikke lige se der var noget galt med mine telefondata. Så jeg fik fyldt lidt flere GB på min ipad. Det virkede straks! Georg styrede som sædvanlig. Det var næsten vindstille, så jeg gik for motor. 3 gang jeg havde slukket mobilen, var der pludselig data. Nu kører vejret igen. Så jeg gik ret gennem kanalen, og fortsatte i 3 timers bidevind til Gislevslage, hvor jeg gik i havn. Det var nok for idag, det er f...... koldt på bidevind, især når det kun er 10-12 grader. Men der er "lunt" her i havnen. Og jeg er glad for stadig at kunne få vejrmeldinger løbende på mobil og Ipad!

 
 
Den 3. maj
 

I går aftes havde jeg mange overvejelser om jeg skulle sejle, hvorhen og hvornår. Vejrudsigterne var ikke enige. Kl. 6 morgen fik de enighed om at vinden ville øge fra vest-nordvest 2, til 5 m/s. Omkring kl. 11 en times vindstille og derefter sw 5 m/s indtil kl. 14. Så på grund af de usikre vejrudsigter, besluttede jeg at starte tidligt, meget tidligt faktisk, ved solopgang kl. 6. Jeg kunne så snuppe de 32 sømil til Kåsaberga, og gå i havn kl 13. Planen holdt. Kl. 14 lagde vinden sig på omkring 7-8 m/s. Det er OK at sidde her under teltet, sidst på dagen, med en kølig "tidlig-aften-øl, være glad og tilfreds og tænke "better safe than sorry". Det er skyet og der er ikke sved på panden.

 
 
 

Efter frokost gik jeg en tur op på højsletten, og genså Ales Stena, nordens største skibssætning. En søster til Stonehedge i England. Det er dejligt at sidde ned og lade tankerne flyve. For tusind år siden har der siddet en gæv viking, og ladet sine tanker flyve her. De var nu seje de gutter! Tænk at kunne sejle til Grønland og USA, uden andre hjælpemidler end et bræt med huller, og nogle pinde de kunne sætte ned i hullerne. Ved at sigte med brættet på horisonten, og på himmellegemet over 2 pinde, kunne de afgøre om de skulle længere nordpå eller sydpå. Klokken havde de jo ikke styr på, så det med længdegraderne var jo sværere. Det var kun, når rigtig bredde var nået, at sige: "så gutter, så er det kun et spørgsmål om tid hvornår vi rammer land". Rigtig sejt.



 
Den 6. maj
 

Ligger i Simrishamn. Vejret er meget trist. Gråt overalt og stille regn. Over middag skulle det begynde at blæse. Der er bidende koldt. Jeg har kigget på kort og vejrprognoser. De næste 12 dage er der skiftende regn og kun lidt sol, ingen blæst og meget koldt. Temperaturen vil hele perioden være på omkring 10 grader om dagen og 4-5 grader om natten. Det er ikke et vejr til lange dagsejladser, specielt ikke når man sejler alene.

Min oprindelige plan var, at fortsætte over Hanøbugten og videre nordpå, med dagsejladser på mindst 30 sømil for at nå frem til en havn, og så ellers parkere i Skærgården når vejret var til det. Men 10 grader og ophold ved en klippe er ingen fornøjelse. 10 grader og ophold ved en stikkontakt, og i nærheden af mennesker og huse kan bedre gå an.

Da det er en fornøjelsestur, har jeg besluttet mig for, at tilbringe tiden her i Blekinge Skærgård indtil jeg kan se en ændring i vejret til det bedre – læs: varmere. Jeg vil besøge de små havne, se på byen og øen, eventuelt ligge ved en klippe i dagtimerne, og så finde til havn. Oliefyr er godt, men stikkontakt er bedre. Min tank rummer kun 18 liter, så jeg skal jævnligt have diesel. Jeg skal bare lige have snuppet de 34 sømil op til Skærgårdsområdet.

Vejret er ikke til ophold udendørs, så dette er et af de mere sjældne øjeblikke hvor morgenmaden indtages under dæk, i oliefyrets hyggeklima.
 
Den 7. maj
 
 

 Regnvejr, ikke på Solitudevej, men i Simrishamn. Og hvad skal man så lave? Nu er alt tøj vasket, tørret og lagt på plads. Skipper er også blevet vasket. Der er gjort lidt rent indvendig. Jeg har lavet en ny drik. I stedet for kaffe og te, så river jeg lidt ingefær, i en termokande og kogende vand over. En dejlig varm drik som man ikke bliver træt af, og som ikke virker vanddrivende (kaffe-te). Kan anbefales til kølige dage! Har endnu ikke haft mulighed for at drikke det på lune dage.
Og så kom der en fisker ind, og jeg måtte over og snakke med ham. Om han havde en torsk? Næh, det hele var vejet ind og skrevet i papirerne. Fiskerikontrollen er vist temmelig skrap her i Sverige. Men han havde rogn, så jeg fik 3 stykker. Det regner de ikke her i Sverige, selvom jeg har prøvet at lære dem at lave det. Først koges rognen, og efter afkøling, skæres den i skiver, ristes på panden, på en skive rugbrød (rigelig med smør) og lidt citron på. Det går også godt sammen med brasede, godt krydrede kartofler. De kan meget her i Sverige, men rugbrød er ikke kommet med på listen!
 
Den 9. maj
 

Det bliver til en dag mere her i Hørvik. Der er dømt rengøring og specielt udtørring. Det er overskyet men tørvejr. Cockpit er dejligt tørt indvendig og derfor en god lagerplads. Det har regnet hele natten, så hvis jeg pakker og sejler, er alt vådt i næste havn. Jeg skal også op og se på byen, måske er der rigtige levende mennesker et sted deroppe? Jeg har fået lov til, at ligge i fiskerihavnen og også fået lov til at tage strøm. Her er vi ved et ”must have”, hvis andre også kunne finde på at sejle udenfor sæsonen, et af disse røde EU kraftstik. I fiske- og industrihavne er der oftest kun disse røde udtag. Her er også almindelige, men de er alle låst. Fiskemester vidste det måske godt, men han smilede og sagde: ”Nå, du klarer dig”, da han så mit røde stik. Der er yderligere en fordel ved at ligge her, jeg kan holde øje med hvornår fiskeren som stak til søs i morges, kommer tilbage med en hel masse mad. Jeg savner lidt min radio og CD afspiller. På vandet gør det ingenting, der vil jeg hellere lytte til vandet og høre den flok pruttende gæs dom passerer, og høre den coaster som forsøger at snige sig ind bagfra.

 
Den 10. maj
 

Forlod Hørvik, og havde godt 8 sm næsten plat læns i 6-8 m/s. Løb bare for genua, og kunne kort efter  fortøje i Svanevik. Her i Karlshamn er der flere muligheder for havn. Plejer at ligge i Vagga, lige på den anden side af en lav klippe, men valgte  Svanevik. Den ligger godt i læ for syd og vest vinde. Dejligt med skærgård igen. Og som altid, skal man lige vende sig til hvor tæt man egentlig skal på et klippestykke, når man skal passere tæt. Gik en tur til fiskebutikken i Vagga, og investerede i 2 fiskefrikadeller og et lille stykke røget laks. Det er vel lørdag? Selv her i maj, er det april vejr. Det er skyet, solen skinner, men på bare 2 minutter bliver det mørkt, og der falder en heftig regnbyge. Var heldig og fik rejst teltet medens alt var tørt, og sidder nu mæt og tilpas i læ, og overvejer om ikke det er tid til en lille morfar.


 
Den 11. maj
 
 
 

Jeg hørte godt det regnede i nat. Jeg vågnede omkring klokken 6, og der var regnen holdt op, og blevet afløst af decideret syndflod. Så inden jeg fik mig selv overtalt til at blive oprejst var den over 7. Det dryppede stadig lidt. I sådan et vejr skal der gøres noget særligt, så Nutellaglasset blev fundet frem. Har I prøvet en Nutellamad med en skive ost på? Det kan få solen til at skinne, selvom konsistensen var lige til den faste side. Det har ikke stået i køleskab, bare i det almindelige svalerum langs skibets skrog. I dag forlader jeg min båd, og tager til byen og bliver væk til tirsdag. Altså ikke i Karlshamn, men København. Jeg har talt med flere flinke bådejere som har lovet, at holde øje med mit flydende hjem. Til gengæld har jeg lovet at tage en flaske snaps med tilbage, så vi kan få en lille en i klubhuset. Jeg tager af sted for at besøge min datter Tea som bor i København. Almindeligvis plejer jeg, at gøre holdt når jeg passerer, men sådan blev det ikke i år. Det er selvfølgelig ærgerligt, at jeg går glip af de næste dages spændende sejllads, hvor vejret vil være overskyet med en del byger, afløst af vedvarende regn og vind fra sydvest og syd og 6-8m/sek. Temperaturen kan i korte intervaller snige sig op på 10 grader, om dagen vel og mærket.

 
Den 14. maj
 
 

Jeg kom tilbage tirsdag hen på dagen, efter et dejligt besøg i København. Regnbyger kom som maskingeværsalver i Ukraine. Jeg blev meget våd, da der er en halv times gang til båden. I morges var det tørvejr, oveskyet og stadig køligt. En ud af tre var ikke nok til, at få mig til at beslutte at sejle. I stedet smurte jeg madder, fandt væske, sadlede cyklen og kørte på udflugt. Først de tre kilometer til Karlshamn gennem den smukke bøgeskov, dernæst fem kilometer ud til Vindhamn på Stærnø, hvor Boøn ligger. Jeg gik nogle timer på denne ø, og spiste min mad. Det er et gammelt dansk område. Dronning Margrethe (nej, ikke Vestager, men den Første) havde jo gjort Danmark stort. Efter svenskekrigens afslutning (det var den med Gøngerne), og freden i Roskilde 1658 blev vi rundbarberet. Netop Boøn er spændende, fordi den svenske konge Karl Gustav satte gang i flere ting på øen, bl.a. Skanse, skibsværft m.m. Jeg var hjemme ved båden sidst på dagen, hvor solen i perioder endelig kunne finde gennem hullerne i skyerne. Vejret skulle være på vej til at blive lidt bedre.


 
Den 15. maj

Jeg forlod Svanevik havn klokken 10, og efter to timers voldsom sejlads i sydlig vind på omkring 2-3 m/sek. hvor farten af og til kom over 2 knob, fortøjede jeg til en lille bro i Laxkroken på Tærnø med en tilbagelagt distance på 4 sømil. Efter en velfortjent frokost bestående af dansk rugbrød, pølse og postej, gik jeg en tur på øen som er omkring 2 km i omkreds, så på fire timer kommer man omkring det meste. Det er en sjov ø, hvor den del der vender mod nord – mod Sverige – er bebygget med nydelige sommerhuse, mens sydsiden – som vender mod havet- er naturreservat, og meget mere barsk. Jeg var oppe og kigge på fyret, bygget i 1910, som er Sveriges ældste bygget af træ (formodentlig – fyr-træ), som stadig er i brug. Dejlig natur at vandre i. 

Alle sejlvenner derhjemme, husk lige en ting: 4/5 af vores klode er dækket af vand, og resten er mest til at fortøje ved, så se at komme på vandet og få nogle gode oplevelser
Den 16. maj

Jeg har nu flyttet mig og båden til Følsø, en distance på næsten tre sømil, gennemført i en agten for tværs på omkring 3 m/sek. Nu skal jeg slappe af. Jeg har været på øen flere gange, og som det anes, er der ret åbent mod øst, så i vind fra nord til sydøst er der ”lite skvalpigt”. I dag passer det fint, vinden er sydlig og skulle efter planen efterhånden dreje vestover. Følsø er en mindre ubeboet ø, bortset fra alle ænderne, gæssene og alt deres afkom. Kommunen har lagt en flydebro ud, og den jeg har fortøjet ved på to meter vand. I land er der en grill plads, så nu mangler jeg blot en lille butik som sælger pølser og kul, men middagen kan jo også laves på båden, og indtages ved et af de opstillede borde og bænke. Solen skinner, og positionen er pudsigt nok 56.08.9.N, ikke ret mange meter nordligere end Marselisborg, dog lidt mere østligt nemlig 14.58.1.E



 
Den 17. maj
 

Jeg sejlede lige efter morgenmaden og ankom fem sømil senere til Tjærø. På nordsiden ligger en SXK bøje, som jeg var heldig at få hold på, så nu ligger jeg tæt på land, i sol og svag vind. Perfekt. Nogen har måske undret sig over, at jeg stadig ligger og sejler rundt i Blekinge Skærgård. Skal jeg ikke se at komme nordpå? Jeg siger som gamle statsminister Jens Otto Kragh: ”Man har en plan til man tager en ny.”

Udover båd, har vi også sommerhus, som har vinduer med fabriksfejl. Firmaet har meddelt, at de vil udbedre fejlene hen i juni måned. Så en af os skal være hjemme inden da. Det betyder, at Else kun får godt tre uger på båden, lige nok til, at vi kan komme i Skærgården, til Ålandsøerne, og retur til Stockholm hvorfra Else tager hjem. Så skulle jeg sejle hjem alene IGEN i en vind, der næsten som sikkert som amen i kirken vil være SW – modvind – i 90 % af tiden. Det har jeg fravalgt. Det skal jo også være rart. I stedet har vi aftalt at mødes om ni dage i Kalmar, og så ser vi hvad der sker. Derfor bruger jeg disse dejlige dage her i Blekinge skærgård som jeg holder rigtig meget af. Jeg genser steder og finder nye. Vi skal huske på, at uanset hvor vi fortøjer båden, så er det sted nøjagtigt så spændende som vi selv gør det til, uanset om det er Tunø, Bagenkop (hvor man skal være kreativ for at kalde det spændende), Stockholm eller Tjærø. Nu skal gummibåden pumpes, og jeg skal ind og opleve øen.

Den 18. maj

I anledning af det dårlige vejr, temmelig vådt, har jeg bagt en regnvejrskage, og sidder og tænker store tanker. Mon fugle har artsbestemte politiske overbevisninger? Mon gæs f.eks. er mere aristokratiske, og dermed muligvis mere højreorienterede end f.eks. ænder, som så måske er en anelse venstreorienterede? Jeg har de sidste dage set en masse gæs. Mange af dem i par, ofte flere par sammen, men når de har fået gæslinger, er de kun sammen i familien, far, mor og unger, oftest to eller tre. Unger skal passes af far og mor, ingen utidig indblanding. Anderledes derimod med ænder. Som regel er de flere sammen, også med ællinger. Tit er der flere mødre, med en flok ællinger på helt op til 50. Sådan en slags børnehave, uden fast pædagogisk ledelse. Det giver de fordele, at mødrene på skift kan tage sig af andre gøremål, end lige at holde opsyn med ungerne. Hannerne glimrer ofte ved deres fravær, sikkert optaget af ting som planlægning og fintænkning. Ikke at dette på nogen måde skal sammenlignes med vores egen hverdag, bare lidt regnvejrstanker;)

Den 19. maj
Denne side er drevet af Klubmodul.dk

Vejrmeldinger skal altid kun tages som vejledende. I dag skulle det f.eks. blive SØ vind 3 m/sek. strålende sol og 19 grader. Perfekt til at ligge ved en klippe. Først skulle jeg dog købe lidt ind. Madreserverne var på et minimum, og jeg havde også besluttet at købe et solpanel. De er billigere her og endda på tilbud. Jeg tog til Karlshamn, og det er næsten som at komme til Marselisborg Lystbådehavn. Mindst ti mennesker vinkede genkendende til mig. Jeg fik handlet, spist frokost og fik et brusebad. 13.30 stod jeg ud af havnen, iført shorts og T-shirt. Jeg havde besluttet at finde et sted nær Rønneby. Efter to timers sejlads kunne jeg se, at der var ved at ske noget med vejret. Tunge lave skyer trak ind fra øst, og det blev køligt. Jeg bjærgede genuaen, fik et par joggingbukser på samt en regn trøje, lige på høje tid. Så begyndte styrtregnen, der kom vind 7-10 m./sek. Og det tordnede og lynede. Jeg tænkte at det nok var hurtigt overe, jo tak, tre timer, i perioder så tæt regn, at jeg ikke kunne se 100 meter frem. Jeg turde ikke gå i læ bag øerne, da der på dette sted er mange skær og sten, så jeg forblev på det åbne vand. Her klokken 19.00 er jeg så fortøjet i Rønneby, og var meget våd da jeg kunne melde klart skib.Nu er det tørvejr, let skyet, svag vind, svarende til vejrudsigten.

 
Læs videre på Ole Møllers Rejseberetning til Stockholm