Oles sejltur til Sverige og Norge sommeren 2013 - en rejseberetning

Om bord er mig selv, Ole, og i en periode Else, min bedre halvdel. I år har vi besluttet at tage op langs Sveriges vestkyst, fortsætte til Norge og se lidt af Oslofjord og østlandet. Båden er en Bacchant, en ældre dame fra 1967, omkring 35-36 fod lang, som normalt ligger på bro 6 når den er hjemme. Else har nogle begrænsninger for dette her sejlads. For det første skal det være varmt. Og dernæst har hun så mange andre gøremål at 4-5 uger er nok hjemmefra. Da jeg helst starter tidligt på sæsonen, er det som regel sådan at jeg starter alene. Så kommer Else og sejler med, og
så tager hun måske hjem igen, og så sejle jeg selv hjem. Vi har bestemt, at det helst skal være i naturen vi vil opholde os. På bugter og ankerpladser, og på de mindre øer de små havne. Vi vil prøve at undgå de store marinaer. Selvfølgelig med hensyntagen til vejret.

Den 24. maj

Efter start lørdag 11.5. Kom jeg via Odden havn til Gilleleje. Egentlig havde jeg regnet med at sejle via Læsø til Sverige. Men onsdag meldte de østlig vind så langt øjet og vejrprofeterne rakte. Og så var min plan at besøge forskellige havne på Sveriges vestkyst, hvor vi jo sjældent kommer i området mellem Kullen og Gøteborg. Besøgte blandt andet Glommen og Bua. Sidstnævnte var ikke specielt hyggelig, da jeg som eneste sejlbåd ved en lang kaj hvor der var parkeret 23 husvogne og campingvogne. Foran hver vogn sad 2 mennesker og kiggede ud over havnen, på den ene danske båd der lå der. Skærgården begynder noget syd for Gøteborg, og da pinsevejret var helt eventyrlig godt, gik jeg for anker i Skallahamn og Malø Hamn, som trods navnene er bugter og små bitte fjorde ind mellem klipper. Lå her i 3 dage og nød det gode vejr. Tirsdag havde de meldt regn, så jeg flyttede mig nordpå til Gøteborg, og fandt en plads i Fiskebæckshamn, som ellers ikke er en gæstehavn. Torsdag skulle Else komme til Gøteborg, og jeg sejlede ind i byen for at hente hende. Vi lagde os ved en dieselstander i een af de "lukkede" svenske lystbådehavne, og ventede på at de skulle åbne næste morgen klokken 9. Men
vi lå fint, der var både vand og el og et toilet. Fredag tog vi så nordpå. Var lovet 5-7 fra NØ, men fik 7-11 fra NV, som var stiv modvind. Var først inde og se på en plads ved en klippe, men der var for blæsende, så det blev til havn på Dyrøn. Solen skinner, det er lunt, og middagen er klar. Kan landet være meget bedre?

Den 27. maj

Vi er gået i havn på St. Kornø, en lille ø lidt nord for Lysekil, men dog større end naboen Ll. Kornø. Vi er eneste båd i havnen, på nær tre små joller med motor. På øen er der ingen fastboende. Der er cirka 50 sommerhuse. I havnen er der både vand og el. Lige nu er der på en foruden os to, fire andre mennesker og tolv får med lam. Solen skinner stadig. Her er en pragtfuld natur. Går nogle dejlige ture. Til aften får vi nye svenske kartofler (medbragt), et par skinkesnitzler (medbragte) og skærgårdssalat. Som er mælkebøtteblade, brændenælder og purløg, tilsat en medbragt advocado og lidt gulerod. Alt samlet i klipperne. Jeg tror vi bliver her nogle dage.

Den 28. maj

Ligger stadig på Kornø. Det blæser lidt. Nej, det passer ikke. Det blæser meget! I dag 11-14 m/s, men i morgen mindre. Kun 10-13. Så der bliver vi nok også her. Vi har mad nok. Ris og pasta, et par kartofler og en vissen gulerod. Men mangler lidt frisk mad. I går fik vi skærgårdssalat. Ok, men der mangler lige lidt. Det p.. øs regnede i dag indtil middag, så klarede det op og solen skinner nu klokken 20 fra en skyfri himmel. Vi gik rundt på øen og kom til en mindre strand. Og hvad så vi??? Strandkål. Så her til aften har vi fået skærgårdssuppe, kogt på en terning, strandkål, nældeblade og purløg. Og pasta på sidetallerkenen. Det var ikke så ringe endda! Smager næsten som broccoli. Vi har gemt stænglerne til i morgen. Hvor vi skal have dem i en pasta. De smager næsten som asparges. Husk, når I kommer på stranden næste gang: Tag lidt strandkål med hjem til middagen. Det er rigtig godt. Det giver en dejlig smagfuld salat. Noget skal man jo lave når man ligger i havn. Og en af de ting man kan gøre er at Google. Det kan man også blive klogere af. Og jeg har netop siddet og læst om strandkål. Og ved så nu at den er total fredet i Danmark. At man hverken må  tage dele af planten eller dens frø med sig!!! Så det er nok ikke en god ide at opfordre til at spise strandkål. Men det smager altså godt! Hvordan det ligger med strandkål og fredning her i Sverige ved jeg ikke. Heldigvis.

Den 30. maj

Efter at have forladt vores næsten øde ø, og handlet ind i Kungshamn (meget nødvendig indhandling) satte vi kursen mod Væderøerne. Men der var modvind og det småregnede, så mageligheden vandt over eventyrlysten. Vi vendte om og gik ind i læ i skærgården igen. Her fandt vi en lille bro hvor vi kunne ligge. Nu til aften er det blevet stille og fuld sol. Strandkål og spegekost blev erstattet af koteletter og nye svenske kartofler. Så fred og ro hersker i cockpittet hvor kaffen nydes sammen med solens sidste stråler. I morgen har vi planer om igen at prøve at overvinde de knap 15 sømil ud til skærverne i havet. Vejret er flot. Vi er lovet omkring 19 grader og max 6 m/s vind de næste 8 dage, med sol hver dag.

PS: havvandet er næsten slet ikke ret koldt, bare man skynder sig op!

Den 1. juni

Vi har været på Væderøarne, en samling øer et stykke ude i havet. Der er noget specielt ved at være på sådanne øer. Og det er en flot natur. Der er en ganske lille havn på en af øerne. Vi lå 7 både derinde, og så var der kraftigt fyldt op. Vi gik rundt på og i klipperne. Havstrømme fører vandet fra atlanten lige til disse øer, så der er et rigt og specielt liv i vandet. Fra de yderste klipper kunne vi se ned i kæmpe store tangskove, der fra overfladen gik ned til 60 meter. Så langt kunne vi dog ikke se, men vandet var krystalklart. Et sted var der lavet en badestige, så vi brugte en times tid på at bade og sole.
I dag lørdag ville vi have været til en anden ø ude i havet, men der var modvind. Og igen vandt mageligheden. Så nu ligger vi for anker i en lille bugt på Musøn. Og i morgen går vinden i syd, og så har vi medvind til den der lille ø. Det er meget sjovere.

Den 2. juni

Her søndag eftermiddag er vi gået i havn på kosterøerne, Nord-Koster. Vi har ikke været omkring endnu, men her ser hyggeligt ud. Vi ville ellers have blevet ude i skærgården nogle dage, men det er blevet så blæsende. Lige nu 10-12 m/s, og det bliver ved nogle dage. Samtidig skifter vinden retning. Lige nu har vi syd. I nat skift til nord. Så lidt SØ. Så det er ikke nemt at finde læ i bugter og i skærgård. Så det blev Koster, og faste fortøjninger. Det er sjovt med madvarers holdbarhed når man sejler. F.eks. så holder en tube majonæse kun 2-3 dage. På vandet kan dette stof bruges sammen med næsten alt. Sild dog undtaget.

PS: Vi er stadig meget alene i havnene. Der har dog været en del både her i weekenden. Stort set alle norske. Men vi har ikke problemer med at finde en ledig plads.

Den 5. juni

I går forlod vi Kosterøerne og tog til Strømstad. Heldigvis var der ikke så mange turister som jeg tidligere har oplevet, kun omkring 12 norske både. Vi savnede lidt storby, men nu er behovet blevet dækket og alle de forskellige depoter er fyldt op. Bådens proviant er i top. Køleskab og den lille fryser fyldt med lækre sager. Grønsagskassen er helt fyldt. Garderoben er suppleret, for tøj er billigt her i Sverige. Jeg var i Kirkens Korshær genbrug, og fik en stort set ny Fjellräven fleecetrøje. Men måtte også slippe 20 kroner. Svenske!
Også vores egne depoter er fyldt op. Vi spiste lunch på et af de mange spisesteder i byen, som næsten alle har buffet. 99 kroner, og så får man gratis vand med isterninger. Vi fik laks og små lune retter, samt et godt salatbord og lidt pølse. Og så kunne vi dårligt rokke med ørerne, da vi kom ned til båden. Men vi tog os sammen og lagde fra. Først lige et besøg ved dieselkajen, og fyldte 10 liter på tanken. Det lyder måske ikke af meget, men når der nu kun er knap 20 liter når den er fuld,  er det jo alligevel 50 procent.

Og nu ligger vi så for anker i en smal bugt på øen Tjærnø lidt syd for Strømstad. Som billedet viser, kunne det godt være fra et sted i Danmark, men det er altså helt her oppe fra. Nu vil vi i land og se hvad der gemmer sig bag skoven og træerne.

Den 7. juni

Vi har forladt Ramsø, en af de små øer i Kosterøerne, og den sydligste. Er taget ind i skærgården og har fundet en stille ankerplads i en bugt, med udsigt til både skov og klipper. Og så kom mit nye "ankerlæsejl" op. Altid når vi ligger for anker og båden svajer, som både nu gør, så trækker det mellem sprayhood og søgelænder. Så dette læsejl går ud og lukker det område. Det virker bare perfekt. Frokost i dejlig sol og helt læ. Ingen træk omkring sprayhood når vi svajer ud.

Den 8. juni

Under morgenmaden kom en sæl op 15 meter fra båden, og med en rimelig stor fisk i munden. Jeg troede lige et øjeblik den ville give os fisken, men den åd den "sæl". Senere trak vi anker op og flyttede til en anden plads længere inde i bugten. Ikke fordi der er ret meget anderledes, bare noget nyt. Og så for at få belønningen efter en hård sejlads på over 2 sømil, i modvind på 2-3 m/s. Samtidig fik vi batterierne ladet op! Belønningen var en sandwichbolle med hvidløgspasta, spegepølse og mayonnaise. Samt en kold øl. Solen skinner og alt er vel ombord. I morgen er vi nok nødt til at gå lidt i havn, da vandbeholdningen er ved at være lav.

Den 9. juni

I dag søndag er vi kommet til Kalvøn. Efter nogle timers ophold i en meget lille havn, Sannæs, hvor vi fik fyldt vand på. Kalvøn er en del af 3 sammenhængende øer. Ubeboede, men med 20 sommerhuse. Lige nu er her dog ingen. Vi ligger 4 både her, 3 norske og så os. Havnen er ganske lille. Når der er 10 både, er her godt fyldt op. Ingen moderne ubekvemmeligheder. Ikke el, ikke vand, ikke dusch. Ikke noget overhovedet. Jo, en skærgårdsmaja= lokum. Men her er dejligt alligevel. Vi ligger i yderste række til havet, og det bærer øerne præg af.  I morgen skal vi ud og gå øerne rundt. De er ca 5 km lange og 3 brede. Billedet er fra havnen.

Den 12. juni

Har nu forladt Kalvøn. En overgang i går morges var vi helt alene i havnen. Det kan virke lidt skræmmende sådan at være helt alene. Man ved jo ikke hvad der kan ske. Men der kom sikkerhed. En del af den Svenske marine kom. Først en 30 Meter lang torpedobåd, og dernæst 2 mindre hurtiggående motorbåde. Og så var der også fyldt op i havnen. De blev til i morges. Det er nu betryggende sådan at have et helt marinekorps til at passe på os! I morgen bliver det både regnvejr og kuling, så vi er taget ind til fastlandet, til Grebbestad, hvor vi i hvert fald bliver til fredag. Vi har opgivet Norge. Af mange grunde. Mest tæller nok, at vi er blevet så indfanget af denne helt fantastiske skærgård i Bohuslæn, at vi gerne ville bruge tiden på dette område. Samtidig skal Else være i Aarhus senest den 27. juni. Så hvis vi havde taget afsted, var det Norge, hun skulle hjem fra. Ikke noget problem for hende, men for mig. Min selvstyrer fik først et nervøst sammenbrud, og gik dernæst helt i koma. Så fra Norge står jeg med 60 sømil til Skagen, bundet til rorpinden, uden selvstyrer. Ikke tillokkende. Så kunne jeg jo købe en ny, men Det har der ikke lige været mulighed for. I Strømstad havde de ikke sådan noget. Som sagt, mange grunde, men vi bliver her i skærgården. Afventer lige nu at regnen skal blive afløst af lidt bedre vejr.

Den 13. juni

Vejrmeldingen siger regn. Og kuling i morgen. Så vi er taget til den største by lige her i området. Grebbestad. Og ligger i den inderste marina. Lidt længere ud er der gæstehavn a la "Smøgen", med restauranter, barer, og turistbutikker. Der er dog delvist lukket, for turistsæsonen starter først efter midsommer den 22. juni,  så her er ret dødt! Og det regner, rigtig silende vedvarende regn. Men her er el, og oliefyret brummer lystigt. På sådan en regnmorgen er blødkogte æg og kaffe en af de ting der kan lyse lidt op. En anden ting ville være en "Dr. Nielsen". Men det har vi ikke, og systembolaget åbner først 10.00. Og det regner! Så vi nøjes!

Dette vejr vil gøre et godt indhug i biblioteket. Der er lovet regn og blæst indtil søndag eftermiddag.

Den 14. juni

Et billede fra den del af Grebbestad havn hvor vi ligger. Længere ude i fjorden ligger den normale gæstehavn, men der er åbent mod vinden, uroligt vand, og temmelig øde. Her er ikke mange gæstebåde, måske 2 eller 3. Her hvor vi ligger er der da en masse både. Godt nok uden mennesker, men vi har da illusionen om at være på et befolket sted.

Er stadig forbundet til Grebbestad med 4 liner plus den tynde. Vejret er noget uroligt. I går øsregn. I nat kraftigt blæsende. I dag tørt endnu, men skyerne ligger tungt. I eftermiddag får vi en kuling hen over os, men vi ligger fint i bølgelæ bag en solid flydebro, og vinden kommer ind i stævnen. Så det er godt nok. Vi ville gerne lidt ud i skærgården igen, men vil vente til i morgen. Desværre ser vejret ikke stabilt ud, vinden skifter fra øst til vest, og regnbyger kommer og går de næste mange dage. Så er det ikke så nemt at finde trygge ankerpladser derude. Men vi må tage det dag for dag. Så endnu en dag i Grebbestad. Der er ikke så meget at se på. Kirken har vi set. Og hovedgaden. Der er en udstilling skabt af 9 væversker, som vi skal se i dag. Og så skal vi fortsætte med at spise rejer. Vi fik 5 kg upillede rejer ved en af fiskerne. Det indebar også et besøg på systembolaget, med indkøb af lidt hvidvin, som ikke fandtes i bådens proviantlager. Så, ..... måske er der ikke så spændende her i byen på andendagen, men dette havde jo ikke kunnet foregå ved en klippeside i skærgården.

PS: I dag har "folk" generelt store både, med plads til 4-6 personer, men der er aldrig mere end 2 ombord. Når de endelig sejler. Som billedet viser, så fylder vi ikke så meget i den række af helt tomme og forladte både vi ligger i.

Det er ikke en egentlig gæstehavn vi ligger i, men en af disse mere private bådhavne. Men vi har fundet havnemesteren og har fået lov at ligge indtil søndag. Og betalte ialt 200 svkr for 3 til 4 dage. Med toilet og dusch. Fin aftale.

Den 16. juni

Et lille billede fra Fjellbacka. Det er en nydelig lille by placeret op mod kraftige fjeldsider, og i solskin kunne den være rigtig smuk. Vi er begyndt at overveje hvordan vi/jeg vender tilbage til Danmark og Aarhus. Else skal være hjemme senest om 10 dage, men det bliver nok med "egen transport". Båden når ikke hjem til den tid. Vejret er i en ret ustabil periode, hvor lavtryk passerer forbi på forskellige kurser. Der er så meget vind i det, og regn hver anden dag. Og overvejende vind fra syd og SV. Så det er lidt svært på forhånd at beslutte om det bliver Læsø, Anholt eller Gilleleje som bliver udpeget som destination. Det må afgøres på dagen.

Indtil da har vi besluttet at bruge de næste par dage her i denne del af skærgården. Så omkring Lysekil, og så vil vi gå rundt om Orust og Tjørn og komme ud ved Marstrand, og så gå videre til Gøteborg. Det kan vi bruge 8-10 dage på. Det er mange år siden vi har været den vej. Og med ustadigt vejr, hvor vi vil gå i havn ofte, kunne det være en god rute. Skærgården er smukkest i solskin, medens regn giver den et trist og gråt skær.

Skyerne ligger tungt over området. Lørdag forlod vi Grebbestad og gik ud i skærgården og lagde os. Vinden var løjet til 5-7 m/s og der var lovet 6-8 m/s om natten, så det var ok. Omkring kl. 19, under indtagelse af middagen, begyndte himlen at ligne noget forandring. Jeg tjekkede vejrudsigten og opdagede at der var anmeldt torden, kraftig regn og blæst op til 15 m/s i løbet af aftenen. Så vi tog anker op og dampede mod Fjellbacka. Og efter en god time var vi fortøjet i havn. Nu var himlen blevet en mellemting mellem kulsort og violet, og 5 minutter senere startede tordenvejret med vand og lyn. Og vindbyger. Regn det meste af natten, og her til morgen tunge regndråber som ind imellem falder ned uden varsel. I havnen er der forbløffende få gæster. Der er op til 200 både i højsæson, men lige nu bare 5 eller 6. Det skulle klare op sidst på dagen, og så er det planen at vi vil forsøge en

Så på byen Fjellbacka indtil middag, hvor det begyndte at regne. Vi var lovet opklaring sidst på dagen, og kl 17.15 da regnen stoppede, kastede vi los og gik mod skærgården. Var først inde og kigge på en klippevæg hvor jeg ville ligge langskibs, men der var faldet klippeblokke ned, så det duede ikke. Så til Gluppø, hvor vi fik en ledig ankerbøje. Sidder med en øl og nyder aftnen, selvom det er lidt køligt. Kartoflerne venter på at blive skrabede, og sammen salat og schnitzler kan de udgøre middagen. I morgen bliver det sol. Dejligt.

Klippeside på Gluppø.

Den 17. juni

Ofte når det er regnvejr, lidt surt og koldt vejr, bager jeg en kage. Men i dag er det anderledes. Nu har jeg bagt solskinskage. Den er nu også god. Ligger for anker i en stille bugt på øen Dannemark, i det yderste af skærgården. Som ikke er så bred lige her, så der er ikke så langt ud før havet er der.

Den 18. juni

Beslutningen blev taget kl. 14 i dag. Vi var sejlet fra Dannemark, passeret Lysekil, og gået "ad bagvejen" ned forbi Bassholmen, og havde kastet anker bag en ø i smuk sol og stille vand. Og så studerede vi vejrudsigterne. Det så svært ud med at komme til Læsø, da vi ikke var langt nok sydpå til at få en rimelig kort sejlads. Og egentlig ville vi gerne til København. Og de næste 2 dage havde vi først svag vind, og derefter nord og øst, så vi satsede på nogle lange stræk og ville gøre et forsøg på at nå til Gilleleje/Kullen. Men der var da det meste af 120 sømil. Vejret var fint, vinden vest, så vi kunne bruge sejl, så vi hev anker op og gik videre sydpå. 19.30 var vi i Skærhamn, efter 43 sømil i alt. Flot aften, sol og stille. Billedet er aftenstemning i havnen, omkring solnedgang kl. 22. Og ja, vi ligger for en mooring med stævn mod kaj.

Nu må de næste dage så vise om vores valg om at sætte kurs og høj hastighed mod København kan holde. Ellers må vi jo finde på noget nyt.

Den 21. juni

I går tog vi det sidste stykke. Vejret var nogenlunde med os. Vi startede fra Lerkil kl. 6.30 i ingen vind. Men i løbet af et par timer kom den lovede nordenvind. Vi startede med at sætte kurs mod Torekov noget nord for Kullen. Men igen efter nogle timer drejede vinden så det blev plat læns. Efter en kort overvejelse blev kursen ændret til Gilleleje, hvilket gav os en skæring. Så for genua og storsejl gik det sydpå i 7-8 m/s. Kl 19 døde vinden, og de sidste 20 sømil blev for motor, med nogle enorme rulninger i den ret kraftige sø der var bygget op. Men kl. 23 var vi i havn, efter 16-17 timer på vandet, og 85 sømil bag os. Så turen er slut. Else har taget toget hjem, og når jeg lige har sundet mig en dag eller 2, sætter jeg kursen mod MH. Billedet er det gode skib Freja, i Gilleleje, efter god og tro tjeneste de sidste mange uger.

Den 23. juni - epilog

Nu tæt på MH er det tid at se tilbage på turen. 610 sømil blev det til, nok ikke så meget som jeg havde ventet inden start. Men de har alle været gode. Turen gik heller ikke derhen hvor planen oprindelig havde været i tankerne. Norge blev opgivet. Men sådan er det jo ofte når vi sejler, vind, vejr og alt muligt andet gør at vi i stedet for at sejle til A, sejler til B. Fordi det er - nemmere/sjovere/nødvendigt/eller noget helt fjerde. Det har været en god tid ombord. Vi fik opfyldt vores ønsker om at gense naturen i skærgården, besøge mange af de små øer, og de yderste øer, samt undgå alt for mange marinaer. Båden har opfyldt alle ønsker om god opførsel, mandskabet har været perfekt. Skipper har været .......... Nå, det er også dejligt at være i hjemlige farvande igen. Bare lige at sætte en kurs mod et mål 40 sømil væk, og ikke skulle bekymre sig om undervandssten eller små klipper. Navigationen deroppe har krævet al opmærksomhed når vi glider frem gennem vandet. Der er ikke plads til ret mange fejl, i nogle områder er der slet ikke plads til bare den mindste fejl. Så det har været spændende. Og jeg er heller ikke blevet grundejer på denne tur. Eneste uheld har været autopilotens bortgang fra denne verden, som jo så til gengæld var med til at sikre at vi blev i den svenske skærgård og fik endnu flere gode dage. Vejret? Tja, stort set flot vejr. Kun lidt regn, begrænset blæsevejr, lidt køligt, men de fleste dage med mulighed for at sejle, og generelt så fint vejr at vi har kunnet komme til de yderste skær og de små øer.

Ole, plads 649.

PS: I er velkomne til at kigge ud til mig, og få flere detaljer om sejlads i skærgården